Historie pisane dłutem

www FB YT

Dłuto: najważniejsze narzędzie w pracowni mebli gdańskich_

rzeźbienie dłutem

Rzemieślniczy fach nieodłącznie wiąże się z pracą ręczną, wykonywaną przy pomocy narzędzi mechanicznych. Od wieków była ona szczególnie ceniona, przede wszystkim przez władców, arystokrację i duchowieństwo, ponieważ przede wszystkim właśnie te trzy grupy w społeczeństwie mogły otoczyć artystów mecenatem.
Kunszt dawnych rzemieślników pozwalał im tworzyć dzieła wyjątkowe, wymagające niezwykłej cierpliwości, precyzji, staranności, budzące respekt i podziw dla możliwości ludzkich rąk oraz nieograniczonej wyobraźni.

A jednak trzeba przyznać, że w dawnych wiekach te niezwykłe umiejętności zaskakiwały w mniejszym stopniu, niż dziś. Bez dostępu do narzędzi elektrycznych czy automatycznych człowiek skazany był na wykonywanie nawet najtrudniejszych prac (często ze szkłem powiększającym przy oku, jeśli detale były bardzo drobne) wyłącznie przy pomocy zwykłych, prostych narzędzi. Posługiwanie się nimi stanowiło nieodłączny element jego warsztatu. Nikt nawet nie wyobrażał sobie, że można zautomatyzować rzeźbienie. Wszelkie drobne i skomplikowane elementy wymagały bezgranicznej cierpliwości – ale dopóki jakiś wynalazca nie wpadł na pomysł innowacji, która przyspieszyła pracę, twórcy nie mieli innego wyjścia; musieli poświęcać długie godziny na zrealizowanie śmiałych i pełnych rozmachu pomysłów.

Dziś jest inaczej. Tysiące modeli narzędzi elektrycznych, a nawet zaprogramowanych automatów, które mogą wykonywać cały cykl różnych czynności bez udziału człowieka, to kusząca alternatywa dla wielu współczesnych artystów. I rzeczywiście: coraz częściej nawet ludzie sztuki sięgają po takie wsparcie. Maszyny pomagają im szybciej i łatwiej wykonywać prace, które wcześniej byłyby znacznie trudniejsze do zrealizowania. Jednak właśnie z tego powodu i właśnie w tych czasach ręczna, prawdziwie rzemieślnicza praca staje się szczególnie cenna.

Wielu miłośników sztuki gotowych jest na długie poszukiwania, a nawet wielomiesięczne oczekiwanie na zamówiony mebel, byle tylko był on wykonany przez rzemieślników, snycerzy, a nie na taśmie produkcyjnej. Ślad dłuta, minimalne różnice w wyglądzie poszczególnych rzeźb, technika pracy zbliżona do dawnej – to wszystko z biegiem lat zyskuje na wartości. Najbardziej doświadczeni kolekcjonerzy nie chcą produktów powtarzalnych i ujednoliconych. Oczekują, że przedmioty, którymi się otaczają, będą niepowtarzalne.

Nie bez znaczenia jest tu fakt, że wszystko, co zostało wyprodukowane ręcznie, z precyzją i pieczołowitością, jest też objęte szczególną gwarancją. To nie tylko certyfikat jakości (który nota bene dodajemy do każdego wyrobu Pracowni Meble MebS) i nie tylko znak firmowy wypalony w drewnie, który potwierdza: tak, to nasza praca. Gwarancja na takie wyroby jest znacznie dłuższa, niż daty podawane na jakichkolwiek dokumentach. Rzemieślnik, artysta, snycerz traktuje bowiem każdą pracę jak potwierdzenie swojej pozycji w branży. Meble gdańskie rzeźbi się tak, jak gdyby od każdego z nich zależało wszystko – cała opinia o twórcach, ich zdolnościach i doświadczeniu, cały wizerunek Pracowni.

Dlatego najważniejszym i najbliższym nam narzędziem w Pracowni Mebli MebS jest i zawsze będzie dłuto. To jedyny element wyposażenia, którego nie da się zastąpić nigdy – żadnym innym wynalazkiem.


 

Tagi: