Historie pisane dłutem

www FB YT

Na początku było dłuto?_

dłuto do snycerki

Wielu wielbicieli Mebli MebS marzy o tym, by choć na chwilę zajrzeć do naszej pracowni.

Udało się to współpracującym z nami fotografom, którzy dokumentowali naszą pracę na wyjątkowych fotografiach. Albo kamerzystom, którzy przygotowali słynny już film, promujący pracownię Mebli MebS www.meblegdanskie.pl . Dlatego postanowiliśmy zabrać Was na wycieczkę w świat naszych wyrobów, ale także materiałów i narzędzi, którymi posługujemy się na co dzień.

Zaczynamy od dłuta. Najczęściej to właśnie ono zaskakiwało osoby, które oglądały film z pracowni Mebli MebS. Jak to – dłuto? Tyle jest precyzyjnych narzędzi, obrabiarek, a wy posługujecie się dłutem? Przecież to więcej pracy! – słyszeliśmy nieraz. Ale właśnie o to chodzi w rzeźbie i snycerstwie! Dłuto daje nam najlepszy kontakt z obrabianym materiałem. Czujemy, jak drewno mu się poddaje, jak ustępuje pod naporem ostrej krawędzi, i oddzielają się od niego kolejne warstewki. Żadne elektryczne narzędzie, nawet sterowane najnowocześniejszymi komputerami, nie będzie tu aż tak precyzyjne i czułe jak ludzka ręka. Rzeźbiąc widzimy, czy w drewnianej płycie nie ma skaz ani wad. Wyczuwamy dobre przygotowanie deski albo płyty.

Czy wiecie, jak wiele istnieje rodzajów dłut? Oczywiście nie wszystkie nas interesują. W tak precyzyjnej pracy na nic nie zdają się np. dłuta ciesielskie czy typowo stolarskie – ciężkie, masywne, przeznaczone do zupełnie innego typu prac. Spójrzcie na fotografię. Ostrze dłuta widocznego na górze jest dosyć cienkie i zakończone skośnie. Krótka, drewniana rączka wygodnie leży w dłoni. Przy wykonywaniu tak precyzyjnych elementów, jak te rzeźbione dłutem widocznym u góry, nie używa się ogromnej siły. Ważniejsza jest precyzja. Kształt rączki ukazuje najlepiej, że to narzędzie trzeba podczas pracy układać w różnych pozycjach i manewrować nim w zakamarkach drewna. Przy długim uchwycie byłoby trudniej – ten jest jednak niezwykle poręczny.

A drugie dłuto? Spójrzcie na boki ostrza – są jakby ociosane. To tzw. fazowanie. Nie zawsze występuje ono na obu krawędziach ostrza, ale akurat w tym typie dłuta jest ono symetryczne, dodatkowo – zbieżne (fazowanie na końcu ostrza jest szersze, niż przy uchwycie). Osoby, które zajmują się rzeźbiarstwem, po samym nawet kształcie ostrza poznają, do jakich prac może ono zostać wykorzystane. W tym przypadku widać, że ostrze jest masywniejsze niż w drugim dłucie, więc możemy wyobrazić sobie, jak będą rozkładać się siły podczas rzeźbienia (płaskie ostrze dłuta bez trudu wyrzeźbi w desce spore wgłębienie lub korytko, a grubsze ostrze przy trzonku zapewni stalowemu ostrzu odpowiednią wytrzymałość).

W pracowni Mebli MebS jesteśmy i pozostaniemy wierni dłutom jako podstawowym narzędziom snycerskim i rzeźbiarskim. To właśnie dzięki nim możemy bez trudu wydobywać z drewna każdy kształt, jaki chcemy. Rzeźbienie dłutem jest jak rozmowa – tak, jak podczas rozmowy ujawnia się prawdziwa natura człowieka, tak pod dłutem z kawałka drewna wydobywa się zaklęty w nim kształt.


 

Tagi: