Historie pisane dłutem

www FB YT

Zbliżenie na detal_

Pracownia rzeźby w drewnie

Tym razem koncentrujemy się na naprawdę niewielkim detalu mebli gdańskich. Nie jest on elementem użytkowym czy konstrukcyjnym: nie wzmacnia, nie podtrzymuje, nie wspiera żadnych innych części mebla. Pełni funkcję wyłącznie dekoracyjną – wieńczy dzieło i ozdabia je. Takie pionowe zdobienia nazywa się w architekturze oraz snycerstwie sterczynami.

Oczywiście istnieje wiele różnych rodzajów i kształtów sterczyn. Zaokrąglone – jak widoczna na fotografii – nazywane są najczęściej lauframi. Bardzo często nadaje się im formę gładką, toczoną, niekoniecznie kulistą – czasem lekko stożkową.

Nasz laufer musiał wpisywać się w styl mebli gdańskich, dlatego pokryliśmy go misternymi rzeźbieniami. Spójrzcie na to, jak dokładnie zostały one zaprojektowane. Przede wszystkim dolna część kuli została ociosana w taki sposób, aby utworzyły się na niej płaszczyzny. Następnie powyżej tych płaszczyzn wyrzeźbiliśmy liście akantu, układające się w kulisty kształt – okalające laufra. Zwieńczeniem rzeźbień jest przepiękny, oryginalny kwiat, znajdujący się na samym szczycie sterczyny.

Spójrzcie, jak subtelne i misterne są te rzeźbienia! Liście oraz rozdzielające je, ozdobne płaskorzeźby układają się dokładnie w kształt kuli. Całość komponuje się tak harmonijnie, że aż trudno wyobrazić sobie, jak ogromnej potrzeba wprawy, by nadać kawałkowi drewna taki kształt.

Jeśli chcecie wyobrazić sobie rzeźbienie laufra, zwróćcie uwagę na to, że o wiele łatwiej jest pracować dłutem na płaskiej powierzchni. Można porównać tę pracę do rysowania na płaskiej kartce lub na wielkanocnej pisance. Każdy, kto próbował wykonać malunek na skorupce jajka zauważył, że jest to zadanie o wiele trudniejsze – krzywizna skorupki powoduje, że wszystkie elementy rysunku wyglądają zupełnie inaczej, niż na papierze. A teraz spróbujcie „przełożyć” taką umiejętność na rzeźbę. Praca snycerzy wykonujących sterczyny jest tym trudniejsza, że na zakrzywionym – okrągłym – kawałku drewna muszą oni wykonać przestrzenne zdobienia. Jak wyczuć, ile materiału usunąć, by laufer uzyskał z każdej strony płaskorzeźbę o regularnych wymiarach? Aby żłobienia w drewnie były z każdej strony jednakowo głębokie?

Przyjrzyjcie się dokładnie fotografii i wyobraźcie sobie wyjątkową pracę nad takimi detalami…


 

Tagi: